Škoda Aalborg

Spændende nyheder fra ŠKODA på biludstillingen i Genève

I dag åbner den internationale biludstilling i Genève for motorjournalister fra hele verden, og et par dage efter er det publikums tur. De kan glæde sig til en perlerække af nyheder fra ŠKODA. Der er verdenspremiere på ŠKODA KAMIQ, ligesom konceptbilen VISION iV bliver afsløret. Derudover kan de også møde ŠKODAs mellemklassebil SCALA, næste generation af rallybilen R5, et tohjulet konceptkøretøj med eldrift ved navn KLEMENT og nyheder til ŠKODA KAROQ og KODIAQ.


ŠKODA KAMIQ

Ordet ‘kamiq’ beskriver noget, som passer perfekt i enhver situation. Det er lige præcis, hvad ŠKODA KAMIQ gør. Uanset om man skal parkere i en snæver vending i byen eller køre ud i den åbne natur, er KAMIQ den rette bil. ŠKODAs første crossover er kompakt og dynamisk som en mellemklassebil, men har samtidig alle fordelene ved en SUV: højere siddeposition, bedre udsyn til trafikken, nemmere ind- og udstigning og ekstra frihøjde under bilen.

ŠKODA KAMIQ viderefører det sportslige SUV-design fra storebrødrene KODIAQ og KAROQ. Selvom KAMIQ er lillebror, er rummeligheden imponerende, og KAMIQ står heller ikke tilbage for familien, når det gælder de nyeste assistentsystemer og innovative Simply Clever-løsninger.

ŠKODA Vision iV

VISION iV viser designelementer på ŠKODAs kommende elbiler. F.eks. er sidespejlene erstattet af kameraer. Konceptbilen er en femdørs crossover-coupé, som er bygget på den nye MEB-platform, der er særligt udviklet til elbiler.

To elektriske motorer på henholdsvis for- og bagakslen udgør den emissionsfri drivlinje og giver VISION iV firehjulstræk. Batteriet giver en rækkevidde på op til 500 km og det er placeret i bunden af bilen, så der masser af plads i kabinen.

Innovative teknologier giver mere sikkerhed og komfort, ligesom VISION iV demonstrerer en ny æra af infotainment og digitalisering. F.eks. kan smartphones integreres direkte med bilens infotainmentsystem, og de kan tilmed bruges som en digital nøgle til at åbne køretøjet.


ŠKODA SCALA

Navnet på ŠKODAs nye model i mellemklassen er SCALA. Navnet kommer fra det latinske ord ‘scala’, der betyder trappe eller stige, og symboliserer det trin op, som ŠKODA tager blandt mellemklassebilerne med både design, plads, udstyr, opkobling, sikkerhed og køreegenskaber.

SCALA er den første model med ŠKODAs nye designsprog, men det er i lige så høj grad de indre kvaliteter, som gør den spændende. Trods sine kompakte dimensioner er SCALA nemlig næsten lige så rummelig som den nuværende OCTAVIA. F.eks. har SCALA 73 mm knæplads på bagsædet og et bagagerum på hele 400 liter.

ŠKODA SCALA får danmarkspremiere inden sommerferien.


ŠKODA FABIA R5

Det er ikke kun spændende biler, som vil trække publikum til ŠKODAs stand i Genève. Der er også mulighed for at sætte sig i en køresimulator og køre et rally i en FABIA R5. ŠKODAs rallybil kørte bl.a. den samlede sejr hjem i WRC2 World Cup i både 2016 og 2018, og man kan opleve trofæerne i Genève.

Man kan også møde den nye FABIA R5, som er blevet opgraderet såvel designmæssigt som teknologisk. Når den er blevet homologeret, forventes det, at ŠKODAs fabrikshold vil begynde at køre løb i den fra midten af 2019.


KLEMENT

Ren, enkel og intuitiv at betjene: Konceptet KLEMENT er en elektrisk mobilitetsløsning til en moderne og miljøvenlig livsstil i byen. Det futuristiske køretøj med to hjul er tænkt som et klimavenligt alternativ til bilen på korte afstande. KLEMENT har elektrisk motor på baghjulet, som giver en tophastighed på 45 km/t, og to batterier, som kan oplades med genindvinding af energi fra opbremsninger, giver mulighed for en rækkevidde på mere end 60 km. KLEMENT er opkoplet til brugerens smartphone, hvor man f.eks. kan se det aktuelle batteriniveau på en app.


ŠKODA KAROQ og KODIAQ

På biludstillingen i Genève kan man også møde ŠKODA KAROQ og KODIAQ med opdateringer. Den mest synlige er, at logoet på bagsmækken bliver erstattet af ŠKODA skrevet med bogstaver – ligesom på ŠKODA SCALA og den nye ŠKODA KAMIQ.

Af andre nyheder kan nævnes, at de to modeller vil kunne fås med Side Assist, der er en videreudvikling af Blind Spot Detect. Hvor Blind Spot Detect er i stand til at opdage og advare mod køretøjer op til 20 meter bag bilen, har Side Assist en rækkevidde på hele 70 meter.

__________________________


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk